uitrusten - Reisverslag uit Elizondo, Spanje van Alex - WaarBenJij.nu uitrusten - Reisverslag uit Elizondo, Spanje van Alex - WaarBenJij.nu

uitrusten

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

04 Mei 2016 | Spanje, Elizondo


Alex rust een dagje uit en beschrijft zelf zijn tocht (ik haal er even de taal /tik fouten uit hi hi}

Geslapen in dezelfde gite als vorig jaar in St Jean Pied de Port. De bus naar Ronceveaux rijdt slechts 1x per dag om 19.15 .
Er wordt geregeld dat ik met het bagagetransport mee kan naar Ronceveaux om 11.15.
Gezellig zitten kletsen met de chauffeur ondertussen het uitzicht bewonderd. Hij is blij met zijn chauffeursbaantje. O ia opleiding elektricien om de bouw en heeft de droom om technicus in hernieuwbare energie te worden. Deze opleiding is alleen te volgen wanneer je werk hebt en dat is niet te vinden. Sneu.

Vanaf Roncevalles loopt een pad naast de weg door een bos naar
Burguette. Daar de GR 11 opgegaan. Beginnen te klimmen tot de eerste pas. Mooi terrein, bos met mos. Veel mooie groene kleuren. Bomen komen hier net in blad.
Uiteindelijk kwam ik bij een herberg na 5 uur lopen
Ik zat er aardig doorheen. Wat gegeten en water gedronken, de herberg is gesloten. Er kwam een man aan en ik vroeg waar water te krijgen was. In de herberg die gesloten is, maar hij had wel wijn in een leren zakje. Hij bood het aan, maar weet ik veel hoe het moet. Hij offerde zich op en demonstreerde hoe te drinken. Ik probeerde en het lukte. Ik kreeg alleen veel minder dan hij binnen. Daar moest hij om lachen.

Doorgelopen en het pad gevolgd, het is hier niet goed aangegeven. Er stonden wat vlaggetjes die de route aangeven.
Die heb ik gevolgd. Er kwam een zeer steile helling, de vlaggetjes gingen omhoog en ik dus ook. Het klom en klom en klom, ik schat 400 tot 500 m . Daar heb ik zwetend en puffend 2uur over gedaan, toen was ik op een pas waar sneeuw lag. Foto van gemaakt. Doorgelopen over een redelijk vlak was. Ik kwam aan een rand bij steil stuk. Het was al aan het schemeren. Ik zocht een beschut plekje bij een boom en wat rusten. Het waaide stevig en was behoorlijk fris. Gauw de tent opgezet, alles slaap klaar gemaakt. Het was 9.30 uur en vermoeid in de slaapzak.

Midden in de nacht moest ik plassen. Ik had mij n trui toch al aan en stond dus gigantisch te rillen onder de prachtig heldere sterrenhemel. Probeer als man maar eens te plassen terwijl je een soort koude rilling hebt. Het is gelukt, gauw weer terug in de slaapzak. Om 6 uur stopte de cpap, accu leeg. Geslapen tot 7.30. De boel opgeruimd en aangekleed in de tent, het waaide nog steeds flink en het was koud. Ik had snel de tent opruimen en de rugzak inpakken. Het was behoorlijk mistig. Tussen de 20 en 50 m zicht.
Op zoek naar het pad had ik al snel een vlaggetje in zicht. Ik had de vorige dag voor de pas een pad naar beneden gezien, maar ik kon de pas niet vinden. Na anderhalf uur weer terug naar het vlaggetje en dat weer gevolgd. Ik kwam bij een stuk wat ik normaal vermijdt. Ik moest echt klimmen over natte glibberige rotsen naast een afgrond van ca 10 m. Ruim een uur gedaan over 250 m. Hierover houdt men een hardloopwedstrijd. Daarom staan die vlaggetjes daar. Doorgelopen en na een goed uur kwam ik bij een wegwijzer. Daar bleek dat ik op de GR 12 terecht was gekomen. Verdergegaan op de GR11 opeens hoorde ik lopers, ik keek om en zag een groepje joggers, 3 mannen en een vrouw. Ze hadden rugzakjes met vlaggetjes bij en waren die aan het controleren. Tja daar sjok ik dan op een goed pad met ca 3 km / uur en zij joggen al kletsend tegen de 10 km. Dan voel ik me oud en te zwaar.

Om 12 uur had ik de eerste etappe volgens het boekje af. Er was niks.
Doorlopen is de enige keuze. Gerust wat gegeten en gedronken. Water werd wel een probleem. Ik had nog 2/3 fles. Volgens de gids zou ik 5 km moeten klimmen en dan was er water. Zover geklommen en Inderdaad een huis met een buitenkraan. Opgelucht mijn fles eronder. Nada ofwel niks. Over 5 km zou er weer water zijn bij de jachthut. Toen ik daar kwam was al mijn water al een uur op. Gelukkig deed de kraan het. Ik had veel steile klims achter me en vanaf daar zou ik na een klein klimmetje van zo' n 100 m gedurende 8 km 800-900 m dalen. Gewicht is ook wat, een fles water is genoeg. Ik klom het klimmetje en zag de volgende al die zeker 150 m hoger is. Daar had ik niet op gerekend.. het was ook nog een technisch ingewikkeld stuk. Heel steil en weinig ruimte om rond een rots te gaan. Bovengekomen zag ik al de volgende klim., een paar honderd meter naar beneden. Een stukje vlak en dan weer recht maar boven. Daar gekomen zag ik een Gr afbuigen. Op de kaart gekeken en dat is ook de Gr11. Het was rond 18 uur.
Ik heb doorgelopen tot over 21 uur. In Elizondo was het zoeken m aar een slaapplaats. Onderweg was er een bar open. Daar on 3 teugen een groot glas bier gedronken, ik was behoorlijk uitgedroogd. Terwijl het pad menigmaal door een beekje liep, dat loopt ook niet vlotjes over al de gladde stenen. Wel heel mooi pad. De hele dag zag ik af en aan hele grote roofvogels rondjes vliegen. Mooi...
Vlak voor 22 uur ben ik bij de albergue, de deur is al dicht. Na kloppen wordt opengedaan. Ik kan terecht, hij kijkt voetbal en ik Drink een paar biertjes en eet een zakje chips. Ik ben zo moe dat ik geen honger heb. Ik dwing mezelf om te douchen en ga slapen.

Om 8 uur wakker en aan het ontbijt.
Ik maak een wandelingetje naar het centrum. Terug is de bar dicht, ernaast is een supermarkt. Salade en een biertje.in zon genuttigd, een rijk gevoel. Naar de kamer en anderhalf uur geslapen. Verkwikt wakker geworden, met need for cafe. Op een terrasje mijn shot cafeïne genuttigd. Er kwamen wat oude mannetjes zitten. Een vroeg of ik uit vriendschap koffie voor hun wilde betalen. Een van de mannetjes kon Frans en Engels. Mijn woordenboekje maakte overuren. We hebben het gehad over waar ik vandaan kom, zij zijn Basken , over God voor de katholieken en de protestanten en dat zij in een centro wonen. Dat vermoedde ik al. Vele malen ben ik bedankt voor de koffie, ik heb €3 afgerekend.
Doorgelopen en op een ander terras een heerlijk glas witte wijn gedronken. Terug in dr albergue bleek die open. Normaal serveert men na 9 uur eten. Voor mij is er una plata salada, patatas fritos y carne gemaakt, een fles wijn erbij en een mandje brood. Nu zit ik aan de lokale echt lekkere kaas en voetbal is op de tv. Het was hier vandaag korte broeken weer. Lekker warm.

.

  • 07 Mei 2016 - 17:42

    Nico & Ria:

    Jaloers op zo'n rustdag. Wat minder op dat slapen in een tentje.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Elizondo

mijn 6e reis

Ik ga weer wandelen

Recente Reisverslagen:

25 September 2017

Alex roadie naar Corcubion

24 September 2017

Lopen in de regen

23 September 2017

Kitty

23 September 2017

Kitty

22 September 2017

Compostella ophalen
Alex

In Spanje vervolg ik de wandeling. Soms alleen, soms met iemand erbij.

Actief sinds 30 April 2016
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 14498

Voorgaande reizen:

30 April 2016 - 31 December 2016

mijn 6e reis

Landen bezocht: