1e Pinksterdag - Reisverslag uit Lekeitio, Spanje van Alex - WaarBenJij.nu 1e Pinksterdag - Reisverslag uit Lekeitio, Spanje van Alex - WaarBenJij.nu

1e Pinksterdag

Blijf op de hoogte en volg Alex

15 Mei 2016 | Spanje, Lekeitio

´s morgens in het pension aan de haven wakker geworden.
Ingepakt en zielig zonder ontbijt en koffie naar kerk. De kroeg was nog niet open.
Om 10-30 zijn we er al. Maar de dienst start om 11 uur.
De dienst is in het Baskisch. Met rituelen is het zo dat ze een vast volgorde hebben. Daarvandaan wist ik in welk deel van de dienst we waren.
Het bleek ook nog een communiefeeest te zijn. Ongeveer 20 kinderen waren communicantjes. De meisjes prachtig uitgedost in een soort bruidsjurkjes en een belangrijk deel van de jongetjes in matrozenpakjes. We zaten er vol verbazing naar t ekijken.
De pastoor was een chagrijn die deed alsof hij vriendelijk was naar de kinderne, maar Jesus woord¨laat de kinderen tot mij komen¨, was niet goed doorgedrongen. Hij wees met een vingertje en de kinderen reageerden. Wat een tiran.Ook de organist kreeg ervan langs.
Na de dienst een lekker ontbijt op een plein in de zon, heel katholiek recht uit de kerk naar de kroeg.
We zijn naar Saturraran gelopen. Daar zagen we met een alcoholvrij biertje van de tap ( ja ook in Spanje) dat Verstappen als 1e in de GP reed.
Daar hebben we natuurlijk op de finish gewacht En hij won!!!!!
Vervolgens doorgelopen, maar de GR was niet te vinden. We hebben ruim een uur gezocht en uiteindleijk besloten ove de kustweg verder te gaan. Tjonge wat een vergezichten over de oceaan in contrast dtot de goene omgeving waar we doorheen liepen. Uiteindelijk bleek dat we ruim 12 km moesten lopen tot aan Lekeitio.
Daar hoorden we een zangeres Proud Mary van Tina Turner met een vet spaans accent zingen. We waren nog 2 km van het dorp af.
Blijkbaar ook een feestje. In het dorp zagen we dat een bandje een soort folk speelde waar een paar honderd man een soort polka/ volksdans op deed. Zag er fantastisch uit. Moe als we waren gingen op zoek naar een slaapplaats. Aan een paar mensen de weg in het spaans gevraagd en daar was een vrouw die ons heel efficient en snel de kilometer duidelijk maakte naar het hostel,
Daar aangekomen was er nog wel plaats. Nou ja in een kamer voor 8 waren wij de enigen. Later kwamen nog 2 Zweden, die we onderweg al hadden gesproken.